CPRE Foundation

Wat is de dagindeling?

Dag 1:
We introduceren Lean als gedachtengoed, de geschiedenis ervan, het verband tussen Six Sigma en Lean en de kernelementen eruit. U leert wat de concepten ‘waste’, ‘variability’ en ‘inflexibility’ inhouden en uit welke vijf dimensies Lean IT bestaat. Met praktijksituaties leggen we uit wat de klantwaarde van Lean is en wat de ‘stem’ van de klant betekent. U leert wat waarde toevoegt en welke activiteiten u daarvan afhouden.

We bekijken verschillende werkprocessen met een aantal voorbeelden en bepalen de definitie ervan. Om de belangrijkste onderdelen in een proces te benoemen gebruiken we ‘SIPOC diagramming’. We maken een ‘value stream map’ en we analyseren deze gezamenlijk. Welke waardestromen kunt u in werkprocessen onderscheiden en wat wordt bedoeld met ‘critical-to-quality’ en ‘cost of poor quality’?

Dag 2:
We gaan in op het begrip prestatie binnen Lean IT en kijken naar de KPI’s daarvoor. Om de werking ervan te begrijpen binnen de werkprocessen stellen we een matrix van vaardigheden en kennis samen voor de organisatie en wat we verstaan onder ‘operational process efficiency’. We bekijken de organisatiestructuur en de klantgerichtheid ervan en laten zien hoe je het management zichtbaar maakt, bijvoorbeeld door een dagstart en weekborden te gebruiken. Problemen oplossen kan door een bepaalde oplossingsmethode te gebruiken, zoals de Kaizen-methode.


Dag 3:
Hoe ziet Lean leiderschap eruit? Welk gedrag hoort er bij Lean werken? De organisatieveranderingen na de introductie van Lean IT brengen ook ander gedrag met zich mee. We luisteren naar een persoonlijk veranderverhaal en trekken daar onze lessen uit. We bereiden het examen voor, deelnemers krijgen uitleg en tips over het examen. Daarna vindt ’s middags het officiële examen plaats.

 

Welke onderwerpen behandelen we?

  1. Doorgronden wat de concepten van Lean zijn en hoe u deze toe kunt passen in het IT-domein 
  2. Klantwaarde analyseren en de ‘stem’ van de klant vertalen naar processen
  3. Concepten begrijpen zoals klantwaarde, waardestromen, ‘flow’, ‘pull’ en ‘perfection’
  4. Processen diagnosticeren en verbeteren met ‘Value Stream Mapping’
  5. Problemen oplossen met de Kaizen-methode
  6. Werken met de DMAIC-verbetercyclus
  7. Verbeteractiviteiten toepassen die procesresultaten optimaliseren
  8. Begrijpen welke houdings- en gedragsverandering nodig is in een Lean-organisatie

Aanmelden

    Datum training

    Naam (verplicht)

    Email (verplicht)

    Telefoon

    Bericht

    U kunt hier onze privacyverklaring inzien.

    Loading…

    maart 2024
    mei 2024
    juli 2024
    september 2024
    december 2024
    Geen evenementen gevonden!

    Datum

    04 - 05 mrt 2024

    Tijd

    09:00 - 17:00

    Locatie

    Oud Ade
    Categorie

    Organisator

    Suerte Academy
    Telefoon
    +31 85 401 36 84
    Email
    info@suerte-academy.nl
    QR code