Home » Opleidingen » Team Collaboration Journey

Team Collaboration Journey

De transformatie naar nieuwe werkwijzen, zoals SIAM, Agile en DevOps vergroot het belang van goede samenwerking in de gehele waardeketen. Onze Team Collaboration Journey helpt u en uw team om de juiste cultuur, leiderschapsstijl en competenties te ontwikkelen.

De DevOps Agile Skills Association (DASA) benoemt in haar competence model 4 skill areas en 8 knowledge areas (zie hiernaast). De skill areas benoemen o.a. zelfvertrouwen, productiviteit, openheid, teambuilding, leiderschap en continu verbeteren.

Hoe zorgt u dat deze skills in voldoende mate in het team aanwezig zijn? En dat alle teamleden effectief samenwerken om zo het maximale teamresultaat te halen? Met onze ‘Team Collaboration Journey’ helpen wij u de effectiviteit van uw teams te vergroten.

Voor effectief samenwerken is het nodig dat …

  • Er een goede teamsfeer/cultuur is waarin teamleden:
    • zich veilig voelen
    • conflicten durven aan te gaan
    • zich betrokken voelen en zich verbinden (aan de resultaten)
    • verantwoordelijkheid nemen (voor de resultaten
  • Er een dienende/coachende/motiverende leiderschapsstijl is
  • Je effectief kunt zijn naar mensen buiten het team (bijv. klanten)
    • door het bezitten van de juiste gedragscompetenties
    • door het bezitten van de juiste inhoudelijke competenties
  • En dat er aan allerlei organisatorische randvoorwaarden (duidelijke rollen, taken, verantwoordelijkheden, juiste tools, etc.) is voldaan

Tijdens de ‘Team Collaboration Journey’ werken we met u en het team aan een goede teamcultuur, een passende leiderschapsstijl en aan de competenties die nodig zijn om effectief te zijn naar klanten, leveranciers en andere teams. En helpen we bij het verbeteren van de organisatorische randvoorwaarden en het wegnemen van obstakels.

De reis is maatwerk, na een uitgebreide intake …

Iedere organisatie is anders, ieder team is anders, ieder individu is anders. En er is dus ook geen standaard reis. Die maken we op maat, na een uitgebreide intake met u en de teamleden. Wat is er nodig in het team? Welke vaardigheden wil het team ontwikkelen?

Toch is er wel iets over de opbouw te zeggen. De reis bestaat uit een reeks van workshops van een of meerdere dagdelen. De workshops volgen qua thema’s de volgende flow:

Team Collaboration Journey

Tussen de workshops zitten telkens 1 of 2 weken waarin de geleerde vaardigheden direct in de praktijk worden gebracht. De deelnemers krijgen ook ‘huiswerkopdrachten’ mee. Hierop ontvangen ze feedback.

De reis wordt ondersteund door een online leeromgeving waarin informatie voorafgaand aan een workshop beschikbaar wordt gesteld. Zo kunnen we ons tijdens de fysieke bijeenkomsten op de praktijk richten.

Onze begeleiders zijn mensen uit de dagelijkse praktijk. Zij spreken dezelfde taal als de deelnemers. En brengen een schat aan voorbeelden en oefeningen uit hun eigen praktijk mee.

U zult zien dat reeds tijdens de reis uw teamleden …

  • Gemotiveerder en meer bevlogen zijn
  • Meer veiligheid en openheid in het team ervaren
  • Meer begrip krijgen voor elkaars wereldbeeld
  • Hun mening uiten en elkaar eerlijke feedback geven
  • Eigenaarschap nemen en proactief handelen
  • Zich bewust worden van het gevaar van aannames
  • De juiste vragen stellen en hun aannames verifiëren
  • Het grotere doel in het oog houden (bredere blik)
  • Goed aansluiten bij anderen en informatie op de goede manier overdragen
  • Hun tijd op de goede manier besteden en de juiste prioritering hanteren
  • Grenzen bewaken en om ‘nee’ te zeggen als dat nodig is?

Contact

    Indien u zich wilt inschrijven, meer informatie wilt of de uitgebreide brochure wilt ontvangen, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier.

    Naam (verplicht)

    Email (verplicht)

    Telefoon



    Toelichting

    DASA DevOps Competence Model

    DASA Competence Model

    Skill Areas

    • Courage: Evangelism, coaching, self-confidence, proactivity, reflection, trust, open discussions, experimentation, fail fast, courage to change.
    • Teambuilding: Understand the other’s point of view, collaboration, mutual accountability, common purpose, ability to integrally support the service/product.
    • DevOps Leadership: Facilitating teams to high performance, humility, transparency, Service lifecycle mindset, Stakeholder management.
    • Continuous improvement: Today we do our work better than yesterday, kaizen mindset, quality at the source, first time right, knowledge-sharing, ability to adapt.

    Knowledge Areas

    • Business Value Optimization: Use of the IT service in real life, including direct feedback loop of user comments to team, service level management, definition of done, business activity/performance monitoring, business case management.
    • Business Analysis: Functional requirements, non-functional requirements, longer term development of business process (based on translation of market developments), data analysis, and refinement.
    • Architecture & Design: Ensuring fit between developments and current situation, overall service design, patterns & styles.
    • Programming: Software engineering mastery, everything as code, data management.
    • Continuous Delivery: Automated testing, deployment and release management, configuration management, version control, cloud, containerization, feature-driven delivery.
    • Test Specification: Design of test cases, test concepts.
    • Infrastructure Engineering: Technical monitoring, performance management (e.gload balancing etc.), capacity and availability management, reliability engineering, cloud, containerization.
    • Security, Risk & Compliance: Security, service continuity planning.